Facebook fortsatt desidert størst

Fire av fem nordmenn har egen profil på Facebook, og syv av 10 bruker tjenesten daglig. 35 prosent av den norske befolkning bruker Instagram hver dag, mens tilsvarende tall for Linkedin er fire prosent. Det viser en fersk oversikt fra Ipsos, som nylig publiserte sin SoMe-tracker for første kvartal 2020.

Kundekonsulent og mediegrafiker, Kaia Håkonsen, har bred erfaring med sosiale medier og er ikke overrasket over tallene fra Ipsos.

– Tallene er ikke overraskende og viser hvor viktig det er å ta bedriftens tilstedeværelse på sosiale medier alvorlig. Dine kunder, potensielle kunder og kanskje dine nye medarbeidere danner seg et inntrykk av hvordan din bedrift presenteres sier Kaia Håkonsen. 

Hvert kvartal presenterer Ipsos nye tall for bruk av sosiale medier i Norge i rapporten Ipsos SoMe-tracker. Det er som regel små endringer fra kvartal til kvartal, særlig hvis man tar høyde for feilmarginen i slike rapporter. Det var likevel knyttet en viss spenning til denne Q1-rapporten, siden Norge som kjent måtte stenge ned 12. mars i fjor, og mange var usikre på hvordan dette ville slå ut i bruken av sosiale medier. Men også denne gang var endringene minimale i forhold til Q4-19.

Illustrasjonsfoto - Facebook
Facebook er den plattformen som benyttes mest blant sosiale medier i Norge.

84 prosent har egen profil på Facebook

3.560.000 nordmenn har egen Facebook-profil. Det tilsvarer 84 prosent av den voksne (over 18 pr) befolkningen. Det er kvinner i 30-årene som er de flittigste brukerne av Facebook. Hele 94 prosent av denne gruppen oppgir at de har egen Facebook-profil. Også i de øvrige aldersgruppen er det flere kvinner enn menn som har profil på Facebook.

– Med så høy andel brukere på Facebook kjører vi mange aktiviteter for våre kunder på denne plattformen. Det er viktig å huske at man må produsere godt innhold som din målgruppe finner interessant forteller Kaia.

Snapchat og Instagram er på andre- og tredjeplass når det gjelder antallet profiler med henholdsvis 63 og 60 prosent av den voksne befolkningen. For begge disse mediene er det flere kvinner enn menn som har egen profil, og det er også langt flere kvinner som opplyser at de følger bloggere eller influensere på Instagram. Ellers er det verdt å merke seg at andelen i aldersgruppen 30 – 39 år som har egen profil på Instagram øker igjen, og nå nærmer seg samme nivå som for den yngste gruppen.

Flest mannlige brukere av Linkedin

Fire av 10 av de 1.234.000 nordmenn som har egen profil på Linkedin opplyser at de bruker mediet hver dag eller ukentlig, og menn i aldergruppen 40 – 59 år er den flittigste brukergruppen. Oversikten fra Ipsos SoMe-tracker viser for øvrig at det blant personer med høyere utdanning er flere som har profil på Linkedin enn de som har utdanning på videregående nivå eller lavere.

Kaia avslutter med sitt beste råd til næringslivet som er usikker på hva man bør gjøre på sosiale medier:

– Finn ut hvem du ønsker å nå, og ikke minst hvorfor du ønsker å nå disse menneskene. Har du svar på dette kan jeg fortelle deg hvilke sosiale medier som bør benyttes og hvordan de bør benyttes!